Friday, June 17, 2011

Di Mana Letaknya Syurga???





Mentaati ibu bapa balasannya syurga. Dalam hadis-hadis, Rasulullah SAW menjanjikan syurga bagi mereka yang taat kepada kedua ibunya.

HADIS:
Daripada Jahimah al-Sulami, beliau menemui Rasulullah lalu berkata:
“Wahai Rasulullah. Saya ingin berperang. Dan saya datang untuk
berbincang.
Rasulullah bertanya: “Adakah engkau mempunyai ibu?”
Beliau menjawab: “Ya.”
Rasulullah SAW bersaabda: “Dampingilah dia. Sesungguhnya syurga
terletak di bawah di kedua kakinya.”


Adapun janji syurga di bawah telapak kaki suami belum saya temui, namun cukuplah menjadi seorang isteri itu ahli syurga dengan mentaati suaminya, yang demikian cukup banyak ayat al-Quran dan hadis baginda.

DALIL:
Allah SWT berfirman yang bermaksud: Wanita (isteri) solehah adalah yang taat lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada dikeranakan Allah telah memelihara mereka. (al-Nisa’: 34)
Dalam ayat ini Allah menghimpun beberapa sifat yang wajib ada pada seorang wanita solehah, antaranya adalah taat kepada Allah swt dan kepada suaminya dalam perkara yang makruf (perkara baik) lagi memelihara dirinya ketika suaminya tidak berada di sampingnya.
Al-Sheikh Abdul Rahman bin Nashir As-Sa’di r.h. berkata: “Tugas seorang isteri adalah menunaikan ketaatan kepada Allah dan taat kepada suaminya, kerana itulah Allah berfirman: Wanita solehah adalah yang taat, iaitu taat kepada Allah SWT, lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada di rumah atau di sampingnya”. Iaitu taat kepada suami mereka bahkan ketika suaminya tidak ada, dia menjaga suaminya dengan menjaga dirinya dan harta suaminya. (Taisir, hal. 177)



Berdasarkan dalil-dalil tersebut, dapat kita simpulkan bahawa sifat isteri yang solehah adalah sebagai berikut:
1. Mentauhidkan Allah dengan mengabdikan diri hanya kepada-Nya tanpa menyekutukan- Nya dengan sesuatupun.
2. Tunduk kepada perintah Allah, terus menerus dalam ketaatan kepada-Nya dengan banyak melakukan ibadah seperti solat, puasa, bersedekah, zikir dan selainnya.
3. Menjauhi segala perkara yang dilarang dan menjauhi sifat-sifat yang rendah dan buruk yang boleh menghakis sifat-sifat mulia dalam diri.
4. Selalu bertaubat kepada Allah hingga lisannya sentiasa dipenuhi istighfar dan zikir kepada-Nya. Sebaliknya ia jauh dari perkataan yang sia-sia, tidak bermanfaat dan membawa dosa seperti dusta dan lainnya.
5. Mentaati suami dalam perkara kebaikan bukan dalam bermaksiat kepada Allah dan melaksanakan hak-hak suami sebaik-baiknya.
6. Menjaga dirinya ketika suami tidak berada di sisinya. Ia menjaga kehormatannya dari tangan yang hendak menyentuh, dari mata yang hendak melihat, atau dari telinga yang hendak mendengar dan lain2 lagi.

Demikian juga menjaga anak-anak, rumah, dan harta suaminya.

PENGAJARAN YG SY DAPAT RUMUSKAN DI SINI:
1)JGN LAWAN CAKAP MAK
2)'IYE' KAN JE APA KATA MAK
3)SENGIH2/SENYUM BILE MAK CAKAP..(JGN TARIK MUKA)
4)KALU MAK KATA JGN..JGN BUAT
5)KALU MAK SOH G SEKOLA/KELAS TAMBAHAN ( utk pelaja/remaja)-PEGI JE LA WLUPON MALAS
6)KALU MAK KATA JGN KUA UMAH-DOK JE LA UMAH
7)KALU SUAMI KATA JGN-JGN BUAT
8)KALAU SUAMI SOH BUAT-BUAT JE..
9)SELALU MTK IZIN KT SUAMI KALU NK WAT PAPE

apapun..WALLAHUA'LAM

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Kata-Kata Semangat Anda Untuk Zimah..